Skip to content

Musiken på 80-talet

Musiken på 80-talet

Musik på blandband var populärt på åttiotalet. Den som inte gjorde sina egna blandband kunde prenumerera på kassetter från Mr Music med den hetaste musiken.

Många satt klistrade framför radioapparaterna på fredagarna för att lyssna på och spela in “Rakt över disc” med Clabbe. Och på lördagarna var det Tracks med Kaj Kindvall som gällde (startade september 1984).

Det blev många spolningar fram och tillbaka för att få med så lite snack som möjligt på bandet. Annars fanns Radio Luxemburg som spelade hitmusik dygnet runt.

Man skulle ha en bärbar musikanläggning som man kunde ta med sig ut, en “bergsprängare“, så att hela kvarteret hörde när man spelade musik. Helst skulle den ha dubbla bandspelare, då kunde man enkelt kopiera kassettband av varandra. Ville man hellre lyssna för sig själv skulle man ha en “freestyle“.

Den “oförstörbara” CD-skivan som skulle ersätta LP-skivan gjorde entré.

1984 samlade Bob Geldof ihop artister från Storbritanien och Irland och spelade in en julskiva med namnet “Do they know it’s christmas?”.

Superproducenterna Stock, Aitken & Waterman producerade många av 80-talets stora hits, låtar som än idag är populära.

Milli Vanilli hette en Tysk duo som sjung skön popmusik och som släppte sin första skiva 1988.

Deras stora hits var bl.a. Girl you know it’s true, Blame it on the rain, Girl I’m gonna miss you, Baby don’t forget my number, All or nothing.

När det senare avslöjades att duon bara var ögongodis och inte alls sjöng själva försvann de ganska snabbt från musikscenen.

En stor amerikansk sångerska på 80-talet var Madonna.

Andra kvinnliga artister som var populära på 80-talet var bl.a. Cher, Cyndi Lauper, Sabrina, Sandra, Kim Wilde och Samantha Fox.

Bland de manliga artisterna fanns bl. a. Rod Stewart, Elton John, Freddie Mercury, David Bowie, Michael Jackson, Huey Lewis, George Michael och Howard Jones.

 

https://youtu.be/cvbnbDikEF0

 

Popmusik

1980-talet var ett årtionde då den elektroniska musiken växte fram och syntetiska ljud integrerades i popmusiken. Några av de typiska instrument som användes i popmusik under 80-talet var:

Synthesizers – Det var under den här eran som synthesizers verkligen kom till sin rätt. Syntar användes för att skapa de elektroniska ljud som definierade 80-talets popmusik. Några av de mest ikoniska syntarna från den här tiden är Roland Juno-60, Yamaha DX7 och Sequential Circuits Prophet-5.

Trummaskiner – Trummaskiner blev alltmer populära under 80-talet. Roland TR-808 och Linn LM-1 var två av de mest populära trummaskinerna som användes i popmusiken under den här eran.

Elgitarrer – Elgitarren var fortfarande ett framträdande instrument i popmusiken under 80-talet. Artister som Eddie Van Halen, Prince och The Edge hjälpte alla till att definiera ljudet av elgitarr i den här tidens popmusik.

Digitala samplers – Digitala samplers gjorde det möjligt för musiker att sampla och manipulera ljud på nya sätt. Fairlight CMI och Akai S900 var två populära digitala samplare som användes i popmusik under 80-talet.

Trumset – Medan trummaskiner blev mer populära användes fortfarande akustiska trumset i popmusiken under 80-talet. Trummisar som Phil Collins och Stewart Copeland hjälpte till att definiera trummornas sound i popmusiken.

Överlag var de instrument som användes i popmusiken under 80-talet starkt influerade av ny teknik och elektroniska ljud.

 

Hårdrock och synthmusik

 

Man var antingen hårdrockare eller synthare. Syntharna ansågs som lite mesiga och hade ofta lång lugg medan de tuffa hårdrockarna var långhåriga, hade nitar och jeansjackor med fastsydda tyglappar med favoritbanden på. Även på jeansjackorna hade man nitar.

Hårdrockarna lyssnade på rockband som Saxon, DIO, KISS, Mötley Crüe, Def leppard, Tygers of Pantang, Metallica, Whitesnake, Europe, Accept, Scorpions och Iron maiden. Begreppet pudelrock föddes med band som bl.a. Europe.

Som synthare lyssnade man på bl.a. Human League, Kraftwerk, Soft cell, Depeche mode och New order. De lite tuffare syntharna lyssnade på Nitzer Ebb, Front 242 och DAF.

Det fanns många kända tyska musikgrupper, både inom synthen och hårdrocken.

 

 

Hiphop och rap

Hiphop och rap uppstod som en kulturell rörelse i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet i USA. Genren kännetecknas av att den använde sig av talade rim över beats och rytmer, ofta skapade genom sampling och scratching av vinylskivor. På 1980-talet började hiphop och rap att bli populärare och mer mainstream, och artister som Run-DMC, LL Cool J och Public Enemy blev kända namn.

Hiphop och rapmusik gav en röst åt afroamerikanska och latinamerikanska ungdomar och tog upp frågor om fattigdom, rasism och sociala orättvisor. Texterna förmedlade ofta ett budskap om egenmakt och solidaritet och uppmuntrade lyssnarna att agera och stå upp för sina rättigheter. Musiken spelade också en viktig roll för att skapa en känsla av gemenskap och identitet bland unga människor.

Hiphop- och rap-artisternas musikvideor på 80-talet var ofta innovativa och visuellt spektakulära. De visade upp genrens stil och kultur, där baggy kläder, guldkedjor och sneakers blev ikoniska symboler för hiphopmodet. Musiken hade också en betydande inverkan på populärkulturen och påverkade allt från dansmoves till språk.

På 1980-talet började hiphop och rap påverka andra musikgenrer, bland annat rock och pop. Samarbeten mellan hiphopartister och andra musiker blev vanligare, och musiken började innehålla fler olika ljud och influenser.

 

House

House-musik uppstod som en genre av elektronisk dansmusik på 1980-talet, med ursprung i undergroundklubbar i Chicago. Musiken kännetecknades av användningen av trummaskiner, syntar och repetitiva rytmer, ofta med fokus på baslinjen. Namnet “house” kommer från klubben The Warehouse, där DJ Frankie Knuckles anses ha populariserat genren.

House-musiken spred sig snabbt utanför Chicago och blev populär på klubbar i hela USA och Europa. Musiken hade ett starkt inflytande på rave- och klubbkulturen på 1980- och 1990-talen. House-musiken bidrog också till att bryta ner rasistiska och sociala barriärer på dansklubbsscenen, där människor från alla samhällsskikt samlades för att dansa och njuta av musiken.

Musiken var också nära förknippad med användningen av droger som ecstasy, som blev populärt på klubbscenen under denna tid.

House-musiken på 1980-talet kännetecknades av en känsla av optimism och energi, med låtar som “Jack Your Body” av Steve “Silk” Hurley och “Acid Trax” av Phuture som blev omedelbara klassiker. Musiken var ofta instrumental, med vokalsamplingar och hooks som användes för att skapa en hypnotisk effekt på dansgolvet.

 

Italo disco

Italo disco, även kallad italiensk disco, var en populär musikgenre på 1980-talet. Den hade sitt ursprung i Italien och kännetecknades av att den använde sig av elektroniska instrument och catchiga melodier. Genren var starkt influerad av discomusiken från 1970-talet men hade ett distinkt sound som skilde den från annan discomusik.

Italo disco var populärt i hela Europa och utanför, och artister som Baltimora, Sabrina och Gazebo nådde internationella framgångar med sina hits. Musiken förknippades ofta med klubbscenen och spelades på nattklubbar i hela Europa.

Texterna i Italo disco-låtarna var ofta enkla och repetitiva och fokuserade på teman som kärlek och romantik. Användningen av syntar och trummaskiner gav musiken ett futuristiskt sound som var före sin tid. Musiken hade också en viss energi och optimism som speglade 1980-talets anda.

Trots sin popularitet började Italo disco minska i slutet av 1980-talet när nya musikgenrer började växa fram. Den fortsatte dock att påverka den elektroniska dansmusiken och popmusiken under många år framöver. Många av de låtar och artister som var populära på 1980-talet har blivit kultklassiker och uppskattas fortfarande av fans av genren i dag.

 

Punkrock

Punkrockmusiken uppstod som genre på 1970-talet och fortsatte att utvecklas under 1980-talet. Musiken kännetecknades av sin råa energi, snabba tempon och socialt medvetna texter. På 1980-talet blev punkrocken mer mångfacetterad och subgenrer som hardcore punk och postpunk växte fram.

Punkrockscenen på 1980-talet kännetecknades av en DIY-etik, där banden ofta gav ut sin musik på egen hand och bokade sina egna spelningar. Musiken var ofta politiskt laddad och band som Dead Kennedys och Crass använde sin musik för att kritisera kapitalism, krig och andra sociala frågor.

Hardcorepunk uppstod som en subgenre på 1980-talet och kännetecknas av ännu snabbare tempon och mer aggressiva texter. Band som Black Flag och Minor Threat blev populära på punkrockscenen och deras musik bidrog till att inspirera en ny generation punkrockare.

Postpunk uppstod också på 1980-talet och kännetecknas av ett mer experimentellt förhållningssätt till punkrockmusiken. Band som Joy Division och The Cure införlivade element av punkrock i sin musik samtidigt som de experimenterade med nya ljud och stilar.

Punkrocken på 1980-talet hade en betydande inverkan på populärkulturen och påverkade allt från mode till politik. Punkrocklooken, med läderjackor, trasiga jeans och spetsigt hår, blev ikonisk. Musiken hade också en betydande inverkan på andra musikgenrer, där punkrocken påverkade allt från alternativ rock till grunge.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Annonsblockerare hittad!

Vi har upptäckt att du använder ett annonsblockeringsprogram vilket hindrar sidan från att laddas helt.

Sidan finansieras med hjälp av annonser.

Var snäll och vitlista 80-talet.se eller inaktivera annonsblockeringsprogrammet. Denna sida drivs helt ideellt och är beroende av inkomster från annonser för att kunna leva kvar.